Peuter- en kleuterdans

Vanaf 2,5 jaar zijn peuters bij ons welkom om te komen dansen. Een uur lang feest, plezier en dans. We lezen prentenboeken voor en beelden deze daarna al dansend uit. We spelen met verschillende materialen zoals hoepels, linten en evenwichtsmaterialen. We werken in thema’s van zo’n 5/6 weken, deze sluiten aan op de belevingswereld van de peuters.

Hoe ziet een dansles eruit?

  • We beginnen met vrij spelen met materialen. De kinderen kunnen rustig binnenkomen en langzaam afscheid nemen van de ouders terwijl ze nog even spelen met bijvoorbeeld een bal, lint of puzzel.
  • In de kring: We oefenen alle namen en bespreken wat we deze les gaan doen.
  • Openingsdans: iedere dansles starten we met het nummer: Bewegen Is Gezond van Kinderen voor Kinderen. Een vaste herkenning voor de kinderen, welk thema ook aan bod komt. Veel basisdanspassen komen hierin naar voren zoals: klappen, stampen, zwaaien, springen etc.
  • Dansen over het thema. Volgens het thema komen een aantal liedjes aan bod. Dit kan zijn aan de hand van een prentenboek of een actueel thema zoals de seizoenen, feestdagen of thema’s adhv de Kinderboekenweek of Voorleesdagen.
  • Circuit. De spanningsboog van jonge kinderen (2-3 jaar) enkele minuten tot maximaal 10-15 minuten. Bij kleuters (4-5 jaar) wordt de spanningsboog iets langer dan bij peuters. Ze kunnen zich meestal 15-20 minuten op een enkele taak richten. Daarom vinden we het belangrijk dat er een stuk ontspanning ingebouwd is in de les. Dit doen we aan de hand van een circuit. In een kringvorm doorlopen de kinderen een route waarbij ze balanceren over banken, wiebelen op het wiebelkussen of wobbel, springen van hoepel naar hoepel, glijden van de glijbaan en waarbij ze lekker kunnen ontspannen.
  • Afsluiting. Afhankelijk van het thema sluiten we de dansles af met een laatste nummer. Dit kan actief zijn maar ook in de ontspanningsvorm waarbij we de lichten uitdoen en de kinderen even mogen ‘slapen’ en weer lekker rustig in het hoofd worden.

De eerste les(sen) is voor de meeste kinderen erg spannend en daarom zijn ouders van harte welkom om te blijven kijken. Zo krijgen jullie ook een goede indruk van de les. Als het kind eenmaal gewend is wachten de ouders buiten de danszaal. Een aantal keer per jaar organiseren we een kijkles zodat ouders/opa’s/oma’s/tantes/buurman etc. ook eens een kijkje kan nemen.

Waarom is peuter- en kleuterdans goed voor een kind?

  1. Fysieke ontwikkeling: dansles kan helpen bij de ontwikkeling van motorische vaardigheden, coördinatie en evenwicht bij jonge kinderen. Door te bewegen op muziek worden hun spieren gestimuleerd en ontwikkeld.
  2. Sociale vaardigheden: de danslessen geven kinderen de kans om met andere leeftijdsgenootjes in contact te komen. Dit kan hen helpen bij het leren delen, samenwerken en communiceren met anderen.
  3. Creatieve expressie: Dansen stelt kinderen in staat om hun emoties en gevoelens uit te drukken op een non-verbale manier. Het is een vorm van creatieve expressie die hun verbeeldingskracht en zelfvertrouwen kan vergroten.
  4. Muzikale gevoeligheid: Peuter- en kleuterdans draait vaak om bewegen op ritme en melodieën. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van een gevoel voor muziek en ritme bij jonge kinderen.
  5. Zelfbewustzijn en lichaamsbewustzijn: Door dans leren kinderen hun lichaam beter kennen en ontwikkelen ze een gevoel van zelfbewustzijn. Ze leren hoe ze hun lichaam kunnen beheersen en bewegen.
  6. Taalontwikkeling: Tijdens de danslessen kunnen instructeurs liedjes en rijmpjes gebruiken, wat de taalontwikkeling van de kinderen kan bevorderen.
  7. En voor ons het belangrijkst: Plezier en ontspanning. Kinderen genieten vaak van bewegen op muziek, wat bijdraagt ​​aan hun plezier en ontspanning. Het kan ook helpen bij het loslaten van overtollige energie.

Docenten

Sigrid van Bruggen

Lesrooster

(komende 14 dagen)